loader

Schrijfvaardigheid

1. Correct schrijven

D? T? DT? Groter dan/als? Mits/tenzij? Omdat/Daarom? Klantebalie of klantenbalie?

Hoe zat het ook alweer met de oude en nieuwste spellingsregels? In een korte, intensieve training praten we u weer even helemaal bij, krijgt u ruimschoots gelegenheid om te oefenen en al uw brandende vragen te stellen. We doen geen saaie invuloefeningen, maar bieden inspirerende opdrachten en eindigen de dag met een knipoog naar het ouderwetse dictee.

Aantal dagdelen: 2 (bij voorkeur aaneengesloten).
Maximum aantal deelnemers per groep: 13

2. Klantgericht schrijven

Naar aanleiding van uw brief d.d…..
Vertrouwende u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben….
Het zijn geen zinnen die uw lezer zullen inspireren. En wat te denken van:
Tevens acht ik het van belang u erop te attenderen dat het formulier tijdig geretourneerd dient te worden.

Hoe zorgt u voor eigentijdse teksten, die aansluiten bij de uitstraling van de organisatie? Die vraag staat centraal tijdens onze training Klantgericht schrijven. We gaan aan de slag met teksten uit de eigen organisatie en nemen vooral opbouw, inleiding en slot, stijl en toon onder de loep. We sluiten deze levendige training af met een praktische opdracht. Iedereen die de opdracht maakt, krijgt individuele feedback van de trainer.

Behalve brieven kunnen we in deze training ook publieksversies van beleidsteksten behandelen.

Aantal dagdelen: 4. Tijdens een terugkomdagdeel kunnen de deelnemers vragen en knelpunten uit de praktijk inbrengen.
Maximum aantal deelnemers per groep: 13

3. Correct en klantgericht schrijven

Deze training is een combinatie van onze trainingen Correct schrijven en Klantgericht schrijven. In een prettig tempo komen alle vragen aan bod: hoe spel ik de werkwoorden ook alweer, hoe zit het met de nieuwste spelling en veel voorkomende fouten, hoe start ik een brief zonder standaardzin, hoe maak ik overzichtelijke alinea’s, hoe sluit ik een brief op een klantgerichte manier af? De teksten van de deelnemers staan centraal en we zorgen ervoor dat de teksten passen bij de uitstraling van de organisatie. Individuele feedback van de trainer op teksten is een standaardonderdeel van deze training.

Aantal dagdelen: 4 + een terugkomdagdeel
Maximum aantal deelnemers per groep: 13

4. Schrijven voor intra- en internet

Lezers lezen webteksten anders dan papieren teksten en daar kunnen schrijvers dus maar beter rekening mee houden. Afwegen wat wel en niet op de site komt, kort en bondig formuleren, zorgvuldig schrappen, afwegen wat waar komt te staan en concreet en persoonlijk schrijven zijn thema’s die in deze training op de agenda kunnen staan. De deelnemers bezoeken en beoordelen een aantal websites en gaan vervolgens aan de slag met teksten van het eigen intra- of internet. Internet is een snel medium, dat erom vraagt om onderhouden te worden.

Als aanvulling op deze training kunnen ook de organisatorische kwesties om uw intra- en internet actueel te houden, aan de orde komen.

Aantal dagdelen: 2 – 4
Maximum aantal deelnemers per groep: 13

5. E-tiquette

E-mail is een zegen en ramp tegelijk. Wie kent het niet: na een weekje vakantie wachten 50 mailtjes op afhandeling. Steeds meer handelen we per e-mail af. Maar gebeurt het altijd correct? En waarom krijgt u zoveel CC’tjes: zijn die echt voor u bedoeld of gooit u ze meteen weg? Hoe benadert u de lezers van uw berichten? Formeel? Informeel? Welke boodschappen kunt u maar beter niet per e-mail overbrengen? Voorbeelden, oefeningen en vragen rond correct communiceren per e-mail staan op de trainingsagenda. En correct communiceren is iets heel anders dan ‘over de schutting gooien’.

Omvang: 2 dagdelen
Maximum aantal deelnemers per groep: 13

Onze langetermijnrelaties