loader

Persbericht schrijven, 10 gratis tips

Maak uw persbericht tot een succes

Een persbericht is belangrijk bij het verspreiden van het nieuws dat je wilt brengen. Aan social media wordt vaak eerst gedacht en een post op Facebook of Twitter is natuurlijk zo gemaakt. Maar vergeet ook de toegevoegde waarde van een persbericht niet. Het is vaak hét uitgelezen middel om meerdere doelgroepen te bereiken.

10 Tips voor het schrijven van een persbericht

1: Schrijf erboven PERSBERICHT. Dan is gelijk duidelijk dat het ook om een persbericht gaat.

2: Verzin een pakkende hoofdkop en eventueel een bovenkop. Zo is gelijk duidelijk waar je persbericht over gaat.

3: Als het onderwerp zich hiervoor leent, kun je een foto meesturen in een bijlage. De foto voorzie je van een bijschrift dat iets over de foto vertelt.

4: In de eerste alinea moet gelijk duidelijk zijn: wie, wat, waar, wanneer en waarom? Deze eerste alinea wordt ook wel de lead genoemd.

5: Vervolgens gebruik je de volgende alinea’s om meer informatie te geven en dieper in te gaan op het onderwerp. Houd er rekening mee dat je per alinea één onderwerp bespreekt.

6: Schrijven is schrappen. Maak het persbericht nooit langer dan 1 pagina A4, maximaal 500 woorden. Als het persbericht klaar is, laat er dan nog iemand naar kijken. Staat er geen dubbele informatie in of toch nog een spelfout? Je krijgt namelijk nooit een tweede kans voor een eerste indruk!

7: De belangrijke alinea’s staan bovenaan. Persberichten die goed geschreven zijn, worden aanmerkelijk vaker en zonder aanpassingen geplaatst door journalisten. Mocht er minder ruimte zijn dan schrappen ze de laatste alinea’s. Die laatste alinea’s maak je dus het minst belangrijk.

8: Schrijf zoveel mogelijk in de tegenwoordige tijd. Dat verlevendigt het onderwerp.

9: Gebruik quotes als dat mogelijk is. Persoonlijke verhalen in combinatie met zakelijke tekst maken je persbericht aantrekkelijker en prettiger leesbaar.

10: Een persbericht sluit je af met een cursieve regel met de kop ‘Noot voor de redactie’: hierin zet je namen, emailadressen en telefoonnummers van contactpersonen. Journalisten weten op deze manier waar ze meer informatie kunnen krijgen. Laat een witregel tussen deze noot en het eigenlijke persbericht zodat duidelijk is dat deze regel niet bedoeld is voor publicatie.

Je kunt natuurlijk altijd een erkende tekstschrijver inschakelen om een goed persbericht te schrijven. Dan ben je zeker van een goed artikel dat bovendien op tijd geplaatst wordt.

[av_button label=’Vragen? Neem contact op!’ link=’page,73′ link_target=” color=’theme-color’ custom_bg=’#444444′ custom_font=’#ffffff’ size=’small’ position=’center’ font=’entypo-fontello’]

0 antwoorden