Sterke SEO-teksten! 10 tips

Vraag jij je ook af hoe je betere SEO-teksten kunt schrijven voor zoekmachines én je bezoeker? Hieronder een aantal tips die je direct kunt toepassen.

1: Schrijf eerst voor je doelgroep!

In 2014 zijn SEO-teksten gewoon kwaliteitsteksten! Goed geschreven sterke teksten die op je doelgroep gericht zijn. Het is beter om je eerst te richten op je klant en daarna pas op zoekmachineoptimalisatie. Het is gemakkelijker om je keywords er na het schrijven in te verwerken. Deze manier van werken scheelt je veel tijd.

2: Houd het simpel

Ga je lezer niet vermoeien met lange ingewikkelde teksten. Bij al te technische teksten of veel vakjargon haakt je lezer snel af en ben je hem kwijt.

3: Zorg dat bezoekers je pagina kunnen scannen

Je pagina’s moeten makkelijk te scannen zijn. Gebruik daarom koppen en subkoppen, maak woorden vet of gebruik relevante linkjes en gebruik genoeg witruimte. Dat geeft je lezer overzicht.

4: Gebruik de Google keywordplanner

Keywords zijn de essentie van zoekmachineoptimalisatie. Zorg dus dat je zoekwoorden gebruikt waar voldoende traffic op zit.

5: Gebruik keywords zeker in koppen en subkoppen

Als je geen relevante zoekwoorden in je titels (H1-tag) verwerkt, hoe kunnen de google bots dan weten waar jouw pagina over gaat? De truc is om steengoede koppen en subkoppen te schrijven die zowel mensen als zoekmachines aanspreken.

6: Gebruik relevante subkoppen

Subkoppen (H2-tags) zijn niet alleen goed om je tekst overzichtelijk, aantrekkelijk en goed leesbaar te maken. Ze zijn een extra kans om aan zoekmachines duidelijk te maken waar je tekst over gaat. Gebruik deze H2-tags met enige variatie op je keyword met de hoogste traffic. Synoniemen doen het ook goed.

7: Zorg dat keywords bovenin je tekst staan

SEO is steeds beter geworden. Er zijn veel verschillende meningen over wat werkt en wat niet. Maar het gebruik van keywords in de top (in de eerste zin) van je tekst vindt google zeker fijn.

8: Begin je tekst met een vraag

Begin je blog of artikel altijd met een retorische vraag. Dit wekt de nieuwsgierigheid van je lezer, maar zoekmachines vinden deze zinnen vol keywords ook erg fijn.

9: Publiceer pas de volgende dag

Leg je tekst even weg en kijk er de volgende dag weer met een frisse blik naar. Kijk of je keywords niet onnatuurlijk vaak voorkomen en of je voldoende synoniemen hebt gebruikt. Professionele teksten, écht geschreven voor je bezoeker, zijn inmiddels het beste voor SEO!

10: Vergeet niet om de plaatjes die je op je website gebruikt een goede naam te geven vóór je ze upload naar je mediabibliotheek.

Het gebruik van keywords wordt hier vaak vergeten en dat is een gemiste kans!

 

0 antwoorden